Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Koncepce umění Georgese Bataille
Kaisrová, Martina ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Jarošová, Helena (oponent)
v češtině Cílem této práce je reflektovat estetické názory Georgese Bataille přítomné v různých textech a načrtnout jeho konzistentní koncepci umění. Skrze fascinaci krutostí a zlem obrací Bataille svou pozornost k hmotě a v článcích z revue Documents popisuje přitažlivost nízkých forem díky jejich blízkosti samotné hranici beztvarosti. Za tou totiž leží oblast rozumem nepoznatelného, které svou nedostupností člověka láká. Sféra přesahu se nachází nejen za hranicemi rozumového pojmu, ale také za hranicemi lidského života, tj. narození a smrti. V organizované společnosti je tato sféra obestřena zákazy a tabu, které ji chrání od ničivých sil chaosu, projevujícího se řáděním smrti či sexuálními vášněmi, krutostí a zlem. Touha člověka nahlédnut do této oblasti vyplývá z nostalgie po ztracené bezprostřednosti, ze které se jako individuální bytost oddělil, když přestal být zvířetem. Zvíře nezná zákazu a ve starších společnostech symbolizovalo posvátný svět bohů. Žije v přítomném okamžiku, jehož ztracenou intimitu nám odpradávna zprostředkovává náboženství při rituálním překročení zákazu (v usmrcení oběti) nebo umění pomocí fikce (v modu "jako-by") či destrukcí akademické formy. Jak je vysvětleno ve spisech Lascaux a Literature et le Mal, takové momenty vždy doprovází intenzivní emoce, jako je úzkost a...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.